sesong- produkter
helte- produkter
den nye strategien
grandiosa
stabbur-makrell
toro
nora
idun
bigone
nugatti
FUN Light
leverpostei
mr.lee
grandiosa
HELTEPRODUKT - grandiosa
KATEGORI-INNSIKT
salgs-utvikling
Pizza bærekraft
picos i 
pizza
SUKSESS- HISTORIER
markeds- andel
mersalg ideer
 kan deles med kunde for selger
MEDIA I PERIODEN
butikk- MATERIELL
PIZZAINNSIKT - FRYSEPROSJEKT
SETT FOKUS PÅ FRYST (BUTIKKSJEF) Gode rutiner bidrar ofte til å gjøre arbeidsoppgaver mer effektive, noe erfaringer fra fryseprosjektene våre viser. Prosjektbutikkene bruker mindre tid på å holde disken ved like med forbedrede rutiner. Forbedrede rutiner sikrer at planogram blir fulgt, testbutikkene ser bedre ut med økt varetrykk, samt raskere etablering av nyheter.
PÅFYLLINGSRUTINER (SJEKKRUNDE DAGLIG) «Gode rutiner er kommet for å bli og tas tak i hvis det må bedres enda mer. Evaluer rutine hele tiden.» er tilbakemelding fra butikker som har vært med i fryseprosjekt. Ha frys på agendaen 3-4 ganger i uken, og ikke glem at de som jobber kveld må følge med disken f.eks under store kampanjer og høytider. Påfylling av frysevarer, både fast plass, men særlig kampanjedisker, bør ha prioritet mandag morgen / formiddag. Dette for å unngå tapt salg og misfornøyde kunder.
PIZZA PÅ FRYSELAGER (UNNGÅ UTSOLGT) Sjekk om presslager er lagt på rett nivå mtp å ha nok varer mellom vareleveringer og til helg. Bestselgere innen pizza rullerer raskt, og ofte rommer ikke frysedisken nok varer til å møte etterspørselen (f.eks til helg / kampanjer). Sikre en «buffer» med varer på fryselager til å etterfylle diskene gjennom helgen og etterfylle på mandag. Sett gjerne pizzakartongene rett innenfor døra til fryselageret så er det lett å komme til varene.
LEVERANSETIDSPUNKT Har butikken levering av frysevarer på riktig tidspunkt mtp å unngå utsolgt og lavt varetrykk? Pizza har en salgstopp knyttet til helg, og det er viktig å ha nok varer for å holde varetrykket oppe gjennom helgen og unngå utsolgtsituasjoner. Vi ser ofte lavt varetrykk og enkelte utsolgtsituasjoner i frysediskene på mandager (pga høyt salg i helgen).
FRYSEANSVARLIG (EIERSKAP TIL FRYS) Utpek en fryseansvarlig dersom dette ikke allerede finnes! Alle butikker er tjent med å ha en Fryseansvarlig, med delegert ansvar og oppgaver. Også små butikker har en stor fordel av å ha en dedikert Fryseansvarlig – da det sikrer riktigere beholdning, rett space, høyere varetrykk, bedre kampanje-gjennomføring og færre utsolgt-situasjoner = ØKT SALG. Gi gjerne påfyll av kompetanse gjennom interne kurs / «skoler» Sikre nødvendig utstyr (varm jakke, hansker, bøff, lue).
FRYSEANSVARLIG (EIERSKAP TIL FRYS) Pliktig sortiment må være på plass, da dette er avtalt sentralt og betalt for. Sjekk at butikk har rett space-mal i forhold til type frysedisk. Bevisstgjøringen rundt fryseprosjektet med 16% vekst ga et tydelig bilde på hvor mye man kan løfte seg ved ekstra fokus og ikke minst å ta med seg de gode rutinene i hverdagen – også på andre kategorier
pizzaiNNSIKT
varehåndtering
fryseprosjekt